انیو موریکونه یکی از بهترین آهنگسازان تاریخ سینما ۹۰ ساله شد.

انیو موریکونه یکی از بهترین آهنگسازان تاریخ سینما ۹۰ ساله شد.

سرجیو لئونه در مورد او گفته بود: «هميشه موسيقى گوياتر از كلام است و هميشه گفته‌ام موريكونه بهترين فیلم‌نامه‌نویس من است.»

درباره انیو موریکونه:

اِنیو موریکونه (به ایتالیایی: Ennio Morricone) (متولد ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸) #آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی است.

طی شش دهه انیو موریکونه برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته است. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون #موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای #پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای #باله از دیگر ساخته‌های اوست. وی با کارگردانان بسیاری چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم‌هایی با گونه وسترن را شامل می‌شود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جمله‌اند. موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، هشت نفرت‌انگیز (۲۰۱۵)، و مکاتبه (۲۰۱۶) از آثار دیگر اوست.

انیو موریکونه از سوی دولت‌های #ایتالیا، #فرانسه و #مقدونیه نشان افتخار دریافت کرده‌است. در سال ۲۰۰۷ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا یک عمر فعالیت هنری وی را «مشارکتی درخشان و چند وجهی در #هنر موسیقی فیلم» تلقی نمود و #اسکار افتخاری آکادمی را به او اهدا کرد. وی که طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ میلادی نامزد دریافت شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی #فیلم بود در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت این جایزه برای موسیقی هشت نفرت‌انگیز در بخش رقابتی گردید.

موریکونه را شاید بتوان پرکارترین #آهنگساز فیلم در جهان دانست. روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ با انتشار مقاله‌ای وی را «موتزارت سینما» لقب داد. در نوامبر ۲۰۱۲ نشریه سینمایی ورایتی در ایالات متحده، با کسب نظر از ۴۰ آهنگساز فعال سینما، موسیقی انیو موریکونه برای فیلم «ماموریت» را بهترین موسیقی نوشته شده برای یک اثر سینمایی تا به آن زمان اعلام نمود. از میان آثار او که بالغ بر ۶۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته است «روزی روزگاری در غرب» با فروش تقریبی ۱۰ میلیون نسخه از پرفروش‌ترین موسیقی‌های #اینسترومنتال فیلم در #تاریخ #سینما به‌شمار می‌آید.

اگرچه موریکونه یک آهنگساز فیلم است اما همواره موسیقی او از سلیقه و ویژگی‌های فردی او نشأت گرفته‌است. موریکونه در ساخته‌هایش غالباً تمایل به #رومانتیسیسم با محوریت ملودیک داشته‌است و این زبان از موسیقی بیشتر در آثارش رخ داده است. موسیقی وی بیش از هر چیز وفادار به قواعد موسیقی تونال است، اگرچه او در آثارش از این مرز فراتر می‌رود و بارها تکنیک‌های مدرن را به کمک در خلق فضاها گسیل می‌کند. او گفته است: «من همواره در تلاش بوده‌ام تغییری را در عرصه موسیقی به وجود آورم. همواره در جستجوی تازه‌ها بوده‌ام و گاهی پیش می‌آید که در جریان این جستجو به کشف بزرگی می‌رسید. در فیلم، وظیفه آهنگساز است که بدعتی را در این عرصه ایجاد کند».

موریکونه تقریباً در تمام روز مشغول نوشتن موسیقی بوده‌است؛ از همان ساعات اول روز. او معمولاً بیش از آنچه یک فیلم نیاز دارد برای آن موسیقی نوشته و به کارگردان فرصت می‌دهد تا بخش‌هایی از نوشته‌های او را که برای فیلم بهتر است انتخاب کند و آنچه نمی‌پسندد را حذف کند. البته گاهی اوقات آن قسمت‌های کنار گذارده‌شده مورد پسند کارگردان دیگری واقع می‌شود و تبدیل به بخشی از یک موسیقی برای فیلم دیگر می‌شود.

اگر بخواهیم شیوه کار موریکونه با دیگر آهنگسازان فیلم در #هالیوود را با هم مقایسه کنیم متوجه تفاوت‌هایی خواهیم شد. این تفاوت‌ها صرفاً در تکنیک آهنگسازی او برای فیلم خلاصه نمی‌شود بلکه در تفکر و نگاه او به هنر آهنگسازی نیز وجود دارد. مجموعه‌ای از دلایل که موریکونه را از برخی همکاران هالیوودیش متمایز ساخته است. موریکونه دانسته‌هایش را در موسیقی کلاسیک و تجربه‌های بسیاری را از موسیقی #پاپ کسب کرده بود اما آنچه او را به دنیای موسیقی فیلم کشاند روحیه‌ای بود که او را هدایت می‌کرد.