دلایل #سیاوش_طهمورث برای بازی در #نقش_خان_عمو_در_زخم_کاری

صحبت های سیاوش طهمورث بازیگر #نقش_خان_عمو در سریال نمایش خانگی #زخم_کاری درباره دلایل پذیرفتن این نقش و تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان.

سیاوش طهمورث که به تازگی #سریال_زخم_کاری با بازی او از شبکه نمایش خانگی پخش شده است، در همان قسمت های اول از این مجموعه به قتل می رسد. با این حال او شخصیت «خان عمو» در #زخم_کاری را دارای ابعاد مختلف می داند.

او درباره همکاری با #محمدحسین_مهدویان ، #کارگردان_زخم_کاری ادامه داد: اوایل فکر می‌کردم آقای مهدویان مثل این جوان‌های تازه وارد سینما هستند که مدام پز می‌دهند و ژست می‌گیرند. ولی وقتی با ایشان صحبت کردم دیدم که اینطور نیست. خیلی آرام و راحت است و به راحتی به حرف‌ها گوش می‌کند و از ایده‌ها و نظرها استفاده می‌کند که این خصوصیت خوبی است.

طهمورث با اشاره به کاراکتر «خان عمو» در سریال «زخم کاری» و تحلیلش نسبت به این شخصیت گفت: من بعد از اینکه متن فیلمنامه را یک بار خواندم کاملا حفظ شدم. «خان عمو» شخصیتی بود که بر اساس ذهنیت آقای مهدویان شکل گرفته بود و حتی بر اساس همان تحلیل هم تست گریم صورت گرفت. با توجه به فضایی که درون قصه وجود داشت و تحلیل درستی که آقای مهدویان از شخصیت داشتند، من سعی کردم با آن همراهی کنم ولی نظرات خودم را هم ارائه کردم که کارگردان به خوبی هم می‌شنید و هم نسبت به آن‌ها توجه می‌کرد.

وی ادامه داد: در شخصیت «خان عمو» به توضیحات آقای مهدویان اکتفا نکردم و با خودم تحلیل کردم و دیدم به غیر از نکاتی که کارگردان درباره شخصیت می‌گوید و اتفاقا درست هم هست، شخصیت بُعد دیگری هم دارد. شخصیت خان عمو دو بُعدی است. در خان عمو حالات مختلفی را در طول سریال می‌بینیم که نمی‌توانیم در یک سکانس یا دو سکانس درباره آن تصمیم بگیریم. مثلا «خان عمو» را در یک سکانس با یک حالتی می‌بینیم که در سکانس بعدی شخصیت کاملا متفاوت را ارائه می‌کند.

طهمورث درباره بازی کردن در کاراکترهای منفی و خاکستری گفت: متاسفانه در ساخت سریال‌ها و فیلم‌هایمان به یک نقص دچار هستیم. اینکه کارگردان فکر می‌کند یک بازیگر باید فقط در همان قالب همیشگی بازی کند و اجازه تغییر در نوع بازی را نمی‌دهند. برای من به عنوان بازیگر هیچ فرقی ندارد در چه قالبی بازی کنم. من نقش سیاه و سفید و مثبت و منفی را بازی می‌کنم چون معتقدم همه این ویژگی‌ها در جامعه وجود دارد و باید آن‌ها را بازی کرد. من به جرأت می‌گویم تمامی نقش‌های خاکستری که تا امروز بازی کردم هیچ کدامشان شبیه دیگری نبوده است. از حرکت دست‌ها و واکنش صورت و صداسازی همگی با یکدیگر متفاوت است؛ یعنی نمی‌توان نقش‌های منفی و خاکستری که بازی کردم را کنار یکدیگر بگذاریم و حتی حرکت دست‌هایشان را شبیه به هم ببینیم. از خوشبختی من است که علیرغم بازی کردن در نقش‌های منفی و خاکستری باز هم جامعه نسبت به من لطف دارد.

وی با بیان اینکه با یک چشم خمار کردن می‌توان نقش مثبت بازی کرد، در عین حال معتقد است: ولی بازی کردن در نقش‌های منفی خیلی دشوار است. من همواره گفتم و از برخی کارگردان‌های عزیزمان خواهش کردم که بگذارید بازیگران در ژانرهای مختلف توانایی‌شان را بروز دهند. اینکه تنها در یک قالب بمانند به نفع بازیگری نیست. من خیلی نسبت به پیشنهادهای تکراری مقاومت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم در یک قالب باقی بمانم. اما به هر حال کار سختی است کنده شدن از فضایی که در ذهن مخاطب شکل گرفته است.

این بازیگر پیشکسوت درباره حضور کوتاهش در «زخم کاری» و در پاسخ به این پرسش که آیا این حضور کوتاه برای شما با ریسک همراه نبود؟ گفت: من برای اولین بار در تمام دوران حرفه‌ای بازیگری ام شش قسمت از ۱۵ قسمت سریال را خوانده بودم. اینکه توانستم در سریال حضور پیدا کنم به خاطر فضای داستان بود که خیلی خوب روایت شده و توانسته بود من را مجاب به حضور کند. برخلاف دوستان جوان من هیچ وقت بعد از گرفتن پلان، مانیتور را نگاه نمی‌کنم و به کارگردان و نگاهی که دارد اعتماد می‌کنم. در «زخم کاری» کاراکتر «خان عمو» فلاش بک‌هایی هم در قسمت‌های بعد دارد که به معرفی شخصیت کمک می‌کند و همین باعث شد شخصیت به خوبی شکل بگیرد. مهدویان سکانس‌های خوبی را گرفته است.

طهمورث در پایان درباره ی «زخم کاری» افزود: در این سه قسمت که از سریال گذشته است صحنه‌های خوبی را می‌بینیم و من لحظات درخشانی در کارگردانی این اثر می‌بینم. مهدویان کارگردان باهوشی است و به خوبی فضای قصه را درک کرده است. من از متن‌های شکسپیر در تئاتر خیلی کار کردم.

«زخم کاری» جاه طلبی زنانه را از «مکبث» دریافت کرده است و مابقی یک سوژه ایرانی است که به خوبی پرداخت شده است.